Friday, August 16, 2013

Rahsia Wudhu Yang Kita Tidak Sedar

Disini Saya Ingin berkongsi satu artikel yang menarik bersama para pembaca..benda yang baik harus dikongsi supaya menjadi amalan kepada kita semua..InsyAllah..

Memang bunyi macam simple, Tapi jangan ambil mudah, Kerana Nabi sentiasa wudhu sebelum tidur. Berwudhu, disamping bernilai ibadah juga bermanfaat bagi kesihatan.

Peneliti dari Universitas Alexsandria ,dr musthafa syahatah ,yang sekaligus menjawat sebagai Dekan Fakultas THT, menyebutkan bahawa jumlah kuman pada orang yang berwudhu lebih sedikit berbanding orang yang tidak berwudhu.
Subhanallah...

Dengan ber-istisnaq (menghirup air dalam hidung) misalnya kita dapat mencegah timbulnya penyakit dalam hidung. Dengan mencuci kedua tangan ,kita dapat menjaga kebersihan tangan. Kita juga dapat menjaga kebersihan kulit wajah bila kita rajin berwudhu. Selain itu, kita juga dapat menjaga kebersihan daun telinga dan telapak kaki kita, ertinya dengan sering berwudhu kita dapat menjaga kesihatan tubuh kita.


Lalu ,bagaimana jika berwudhu dilakukan sebelum tidur ? Nah,para pakar kesihatan di dunia sentiasa menganjurkan agar kita mencuci kaki mulut dan muka sebelum tidur. Bahkan ,sejumlah pakar kecantikan memproduk alat kecantikan agar dapat menjaga kesihatan kulit muka.


Di samping itu tentunya anjuran untuk berwudhu juga mengandung nilai ibadah yang tinggi. Sebabnya Ketika seseorang dalam keadaan suci bererti dia dekat dengan Allah. Kerana Allah akan dekat dan cinta kepada orang-orang yang berada dalam keadaan suci.

Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa tidur dimalam hari dalam keadaan suci (berwudhu’) maka Malaikat akan tetap mengikuti, lalu ketika ia bangun niscaya Malaikat itu akan berucap ‘Ya Allah ampunilah hamba mu si fulan, kerana ia tidur di malam hari dalam keadaan selalu suci”. (HR Ibnu Hibban dari Ibnu Umar r.a.)


Hal ini juga ditulis dalam kitab tanqih al-Qand al-Hatsis karangan syekh muhamad bin umar an-nawawi al-mantany. Dari umar bin harits bahwa nabi bersabda :“barangsiapa tidur dalam keadaan berwudhu ,maka apabila mati disaat tidur maka matinya dalam keadaan syahid disisi Allah.
Maksudnya orang yang berwudhu sebelum tidur akan memperoleh posisi tinggi disisi Allah.

Dengan begitu dapat disimpulkan bahwa berwudhu sebelum tidur merupakan anjuran nabi yang harus dikerjakan bila seseorang ingin memperoleh kemuliaan disisi Allah.

No comments: