Wednesday, July 24, 2013

ASSALAMUALAIKUM

SALAM SEMUA, AHLAN WA SAHLAN YA RAMDHAN..
Dah lama tak update blog ni,,
banyak sangat program, Tapi yang penting sesibuk mana pun kita,, jangan kita terlupa untuk tunaikan kewajipan kita.. Apa yang Allah Suruh dan Tinggalkan apa yang dilarangNya...

Sedar tak sedar kita dah sampai hari ke 15 Ramadhan....
Apakah kita telah banyak menggunakan kesempatan yang Allah berikan kepada kita ini... Mungkin ini Ramadhan terakhir untuk kita... 10 hari pertama bulan Ramadhan merupakan Rahmat... pertengahan Maghfirah (keampunan) dan 10 hari terakhir Pembebasan dari api neraka.

sekarang kita berada di fasa ke dua iaitu Maghfirah ( Keampunan)..
Jadi marilah kita sama-sama memperbanyakkan beristighfar kepada Allah.. ada Riwayat menyebut Rasullullah S.A.W. beristighfar sebanyak 70 X dan lebih setiap hari... Subhanallah.. Nabi yang Maksum, yang tiada dosa pun beristighfar. kita hanya manusia biasa ni... Ya Allah...
Disini Saya nak kongsi penghulu segala istighfar :

(Ya Allah, Engkaulah Tuhanku tiada Tuhan melainkan Engkau yang menjadikan aku dan akulah hambaMu dan aku sentiasa dalam genggaman (kuasa)Mu dan aku terikat dengan perjanjian denganMu semampuku. Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada kejahatan yang aku lakukan. Aku kembalikan kepadaMu segala nikmat yang Engkau berikan kepadaku dan aku kembali kepadaMu dengan dosaku, oleh kerana itu ampunilah aku, kerana tidak ada yang dapat mengampuni segala dosa kecuali Engkau).

Nabi bersabda, "Sesiapa membacanya pada siang hari dengan penuh keyakinan lalu dia mati pada hari itu sebelum datang petang hari maka dia termasuk dari ahli syurga. Dan sesiapa membacanya pada malam hari dengan penuh keyakinan, lalu dia meninggal dunia sebelum pagi hari maka dia termasuk dari ahli syurga". (HR. Bukhari)

No comments: