Tuesday, January 15, 2013

KEMULIAAN NABI MUHAMMAD S.A.W

Saya nak berkongsi satu kisah dimana pada zaman Rasululllah, pada suatu hari tu Nabi Muhammad sedang berbekam untuk buang darah kotor. dan setelah selesai berbekam, Nabi menyuruh sahabat Abdullah bin Zubair untuk membuang darah tersebut..

Abdullah bin Zubair pun pergi ke merata-rata tempat untuk membuang darah tersebut. hendak membuang ke tempat sampah, tak sampai hati nak buang. masuk hutan nak buang, tak jadi jugak bimbang takut2 binanang buas akan minum darah tersebut.

Akhirnya, dia bertindak untuk meminum darah tersebut kerana sayang pada Nabi dan terasa mulia sangat darah Nabi S.A.W tersebut..

Kemudian,Abdullah bin Zubair  pun kembali semula kepada Nabi.
Nabi pun bertanya " Abdullah bin Zubair  sudahkah engkau laksanakan tugas tadi?"

Abdullah bin Zubair terketar2 takut untuk menjawab kerana apa yang disuruh, lain yang dibuatnya... Dan kemudian dia pun terus terang yang dia meminum darah tersebut kerana tak sanggup untuk membuang darah Nabi S.A.W...

Semua sahabat terkejut dengan jawapan tersebut.. kemudian Nabi S.A.W bersabda ,"Barangsiapa yang darahnya bercampur dengan darahku, maka haram api neraka membakarnya"

MasyaAllah.. begitu mulianya Nabi kita Muhammad S.A.W.

Kisah ni aku dengar tazkirah maghrib malam tadi, so aku share untuk kita renung bersama betapa mulianya Rasulullah S.A.W..
Marilah kita mencintai Nabi kita. InsyaAllah Syafaat Beliau amat berharga untuk kita..

No comments: